Voorbereiding Tramuntana Trail 2020-2021

Het 6 maand durende voorbereidingstraject voor de Tramuntana lopers startte met een inspanningstest met lactaatmeting om de juiste hartslagzones te kunnen bepalen met trainingsadvies.

Het aantal kilometers werden week na week opgebouwd, verschillende soorten trainingen aangewend zoals interval training, heuvel training, techniek training, krachttraining.

De groepstrainingen zorgde dan weer voor een positieve teamspirit die een grote meerwaarde bleek te zijn wanneer de hel losbrak tijdens de trail in Mallorca.

Tijdens het traject werden er enkele uitdagende tussendoelen georganiseerd om te kijken wie waar stond en een beetje als wake up call voor hen die het nodig hadden😉 maar het was evenzeer een leuke aangelegenheid om elkaar beter te leren kennen en elkaar te ondersteunen.

zoals de Ultra-trail 70km . In juni 2020, na 5 maanden voorbereiding werd de eerste ultra gepland: de 72 km lange afstandswandeling in de Hoge Kempen werd de eerste echte test. Iedereen liep hier zijn ultra… grenzen werden verlegd. De mentale drive zat goed.

2 d Multi trail weekend , als apotheose op het einde van het traject stond een tweedaagse gepland waar back to back, 2 extratrails werden gelopen met telkens voldoende hoogtemeters, de ultieme test voor vertrek.

maar Corona stak tot 2x toe stokken in onze wielen om de reis te laten doorgaan en zo werden er zo nu en dan nieuwe tussendoelen georganiseerd om de motivatie & training hoog te houden.

24hr loop in Meerdaalwoud, Wings For Life, de Bear trail in Voeren,…

Een verslag van Frederic De Gezelle

Een 6 maanden voorbereidingstraject werd er eentje van 18 maanden. Leuk, extra tijd om te trainen denk je dan! … Ja en nee. Die eerste maanden van de coronacrisis waren ideaal om veel kilometers te lopen. Het sociale leven lag stil, reizen mocht niet, afspraken met de klanten waren virtueel, … dus wat kan je dan anders doen dan veel te gaan lopen. Naarmate het sociale en professionele leven zich weer op gang trok was het niet altijd even makkelijk om de nodige kilometers te blijven malen.
Hoeveel kilometers moet je trouwens in de benen hebben om zo’n 3-daagse van 120km en 6.000 hoogtemeters vlot af te leggen? Dat blijkt al bij al nog best mee te vallen. In die 18 maanden tussen de lactaatmeting, de start van de trainingen en de eigenlijke trail, heb ik zo’n 200 km per maand gelopen. Dat is dus een gemiddelde van 50km per week. Waarvan 60% trail en 40% op de baan. Een verdubbeling van wat ik daarvoor per jaar liep, maar heel wat minder dan wat de professionals afleggen, en vooral van wat je denkt dat nodig is. Wat me geholpen heeft is het trainen op hoogtemeters en rotsachtig terrein. Vooral de laatste maanden ging heel vaak trainen in de Ardennen. Hierdoor kwam ik al snel uit op een gemiddelde van 1.200 hoogtemeters per week.
De groepstrainingen georganiseerd door Stef en Sofie waren niet alleen goed voor het groepsgevoel, ze gaven je lichaam ook die broodnodige ‘stevige sportieve prikkel’. Van de pittige loop – en klimtochten aan de rotsen van Beez, over een voorbereidende 2-daagse in de Ardennen, de 100km+ tijdens een 24u loop in Meerdaalwoud of de deelname aan ‘Wings for Life’,… . Stef en Sofie namen iedereen mee op sleeptouw met hun tomeloze en vooral aanstekelijke enthousiasme.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait